zaterdag 13 juli 2013

La bella Italia

Om de één of andere reden zijn zowel mijn liefje als ikzelf zot van Italië, vooral dan van het Italiaanse eten.
Deze post is dus volledig gewijd aan alle leuke Italiaanse adresjes, lekker dicht in de buurt.

Voor wie graag zijn eigen (Italiaans) potje kookt en hierbij gebruik wil maken van allerlei specifieke producten uit la bella Italia, kan terecht in de prachtige winkel Raineri in Zwarberg (Genk). In de kelder van de winkel vind je een groot assortiment aan Italiaanse wijnen (in elke prijscategorie!).
Mijn persoonlijke aanrader is hier de Pinot Grigio la Giaretta (zie afbeelding).
 Een onweerstaanbare witte wijn, die me zeer goed smaakt bij vis of schaaldieren, of gewoon als lekker fris glaasje wijn op ons terras (prijs bij Ranieri € 6,40)

Manlief houdt het eerder op rode wijn en zijn all time favorite hier is is de Cerulli Spinozzi (Montepulciano d'Abruzzo), prijs €4,40 

Aangezien ik een zoetebek ben, wil ik jullie de volgende koekjes ook niet onthouden. De Falcone limonetti zijn een soort van zandkoekjes met citroensmaak, ideaal bij warme temperaturen. Een andere favoriet van mij zijn de cantucci d'abruzzo alla mandorla, heerlijke harde amandelkoekjes, ideaal bij een lekkere koffie.

Het zomers weer van de afgelopen dagen schreeuwt om BBQ. Bij Da Giuliana in Zolder kan je de lekkerste (diepgevroren) arosticini (lamssateetjes) krijgen. Prijs voor 100 stuks : €36.

Geen zin om te koken, maar wil je toch (goedkoop) genieten van de heerlijke Italiaanse keuken, dan is Ristorante Al Dente in Zwartberg spek naar jouw bek.
Hier kan je voor € 25 een heerlijk driegangenmenu eten en op woensdag + donderdag is er een 3gangen pastamenu voor slechts € 15.
Wil je zelf niet achter de BBQ staan, maar heb je toch zin in arrosticini, dan is La Posta in de Vennestraat in Genk your place to be. Probeer hier ook zeker eens de spaghetti zeevruchten (voor slechts €12).

Is pizza meer jouw ding, dan kan je je hartje ophalen bij Il Proverbio in Winterslag (Genk). De pizza's zijn misschien iets duurder dan bij de "gewone" pizzeria in je buurt, maar ze zijn zeker de moeite waard! Zelf ben ik niet zo gek van pizza en hier vond ik toch mijn smaak, nl. een pizza margeritha bianco (zonder tomatensaus!) met Italiaanse worst, njammie!!!

Natuurlijk zijn er tal van goede Italiaanse restaurantjes bij ons in de buurt, denken we maar aan Da Renata in Leopoldsburg, La Rotonda (Heusden), Come a Casa (Beverlo),... Het proberen waard dus.


Zijn jullie net zo gek op de Italiaanse keuken als wij? Welk is jullie lievelingsplekje???




2 opmerkingen:

  1. Leuke tips! Altijd fijn om een restaurantje te kunnen kiezen met goede referenties.

    BeantwoordenVerwijderen